torsdag den 28. september 2017

Min to-read liste vokser

Jehjes blog - Mit to-read liste vokser

Der var engang...

Jeg ville i tidernes morgen gerne være forfatter. Ideen om at udtænke spændende historier til glæde for andre mennesker, var for mig det ideelle job. Men har indset, at jeg vist ikke har den fantasi der skal til, for at kunne færdiggøre en fortælling der rent faktisk vil fastholde og interessere andre.
Der er nogle forfattere, som har en evne ud over det sædvanlige - de forstår at fastholde min interesse for deres personer, omgivelser og historier i lang, lang tid.
Nogle bøger strækker sig over lange serier, hvor andre er selvstændige bøger. Men alle har de den egenskab, at de har været så spændende, at jeg har været nødt til at læse dem - og nogle endda flere gange.

Flere genrer

Jeg har ikke en bestemt boggenre som jeg gerne læser, jeg er sådan lidt over det hele. Jeg elsker for eksempel Hercule Poirot af Agatha Christie og Stolthed og fordom af Jane Austen. Men lige så meget elsker jeg serier som Harry Potter, Ringenes Herre og Eragon.
Jeg læser gerne romantik, så som Selection serien af Kiera Cass - men også Spektrum serien af Nanna Foss som er i fantasy genren.
Jeg holder mig ikke til noget bestemt og jeg elsker at opleve nye universer. Jeg holder mig ikke tilbage fra at prøve noget nyt.
Ungdomsbøger, ja, altså dem jeg voksede op med og læste i 80'erne og 90'erne, de har også en stor plads i mit hjerte - og jeg indrømmer gerne at jeg ejer alle 40 bøger i serien 'Alfred Hitchcock og de 3 detektiver'. Kim-bøgerne, Puk-bøgerne, De 5-bøgerne, ja, alle serierne fra "dengang" genlæser jeg stadig fra tid til anden. Der er ikke noget som at 'blive ung igen' og blive ført tilbage til en tid, hvor det ikke var arbejde, rengøring og indkøb der stod på programmet.

På engelsk og dansk

Om en bog er på engelsk eller dansk gør mig ikke det store. Jeg ejer Harry Potter og Ringenes Herre serierne på engelsk, og kan slet ikke finde ud af det når nogle refererer til deres danske oversættelser.
Jean M. Auels serie om Hulebjørnens klan har jeg på dansk, og det samme er gældende for alle de mange, mange bøger om Isfolket af Margit Sandemo.
Jeg tror, at jeg ejer omkring 90% af hvad John Grisham har skrevet - en skøn blanding af engelske og danske titler - men foretrækker dem efterhånden på originalsproget.
Jeg synes ofte, at det engelske sprog flyder bedre når det er originalsproget på en bog, og derfor foretrækker jeg ofte bøger på engelsk. For jeg må nok indse det, der er ikke så mange danske forfattere som der er dem, der skriver på engelsk, så udvalget er en del større på det sprog.

Fysiske eller e-bøger?

Jeg elsker at sidde med en bog i hånden, at vende bladene et efter et og samtidig kunne se hvor langt jeg er kommet. Men for eksempel Geminiderne (Spektrum 2 af Nanna Foss), er noget af en mursten på 870 gram at sidde med, og det kan godt give pænt ondt i håndleddet efter et stykke tid. Så er det rart, at det er muligt at læse bøger på mobil eller tablet også.
Ved at læse e-bøger er fordelen, at man har næsten altid sin mobil med sig - så er det bare at trække den frem, og så er man i bøgernes verden. Hvis man for eksempel venter på bussen, har 5 minutter på toilettet eller bare lige ikke kan vente med at vide, hvad der sker som det næste.
Jeg har dog gjort det til en vane, at læse mens jeg laver mad - der kan sagtens ligge en fysisk bog ved siden af komfuret. Altså risengrød er fantastisk mad = ca. 1 time til at læse i, mens man rører! Så det gør mig ikke noget, når det er det der står på menuen.

Hvad har jeg gang i nu?

Jeg kommer ofte til at gå i gang med alt for meget på een gang. For eksempel er jeg, som altid, i gang med både en e-bog og en fysisk bog.
Den fysisk bog er denne gang Vejen til Panteon (Panteon-sagaen 1 af Boris Hansen). Jeg købte bogen på Fantasyfestivalen i Esbjerg (købte også 2'eren, så den står på som næste fysiske bog herefter).
Jeg fik også en kort snak med forfatteren, og selvfølgelig en lille krusedulle i bogen fra ham også. Indtil videre har den opfyldt alle forventninger - og flere til!
På min mobil, er jeg i gang med en engelsk bog serie - Alluring Indulgence serien, og jeg er indtil videre kommet til bog nr. 2, om Zane, i den store Walker-familie. Men mere om både Panteon Sagaen og Alluring Indulgence serien senere.
Derudover har jeg en 3-4 bøger som jeg har forsøgt at gå i gang med, af flere omgange. Jeg er nok omkring 20-30 sider inde i dem, og har så lagt dem til side til senere, da de ikke har fanget mig nok i første omgang. Men de ligger stadig på mit natbord, og jeg forsøger fra tid til anden at komme videre.

Alt for meget

Jeg har en liste på Goodreads over hvilke bøger jeg læser, har læst og vil læse - og min to-read liste, den vokser og vokser.
Men jeg ser det som noget positivt, at der altid er en bog jeg kan se frem til at læse - eller genlæse - og at jeg endnu engang kan finde et nyt univers, nogle nye spændende personer og steder som jeg bare MÅ høre mere om.

Så er der en bog eller serie som du synes jeg burde læse eller måske en forfatter jeg burde kigge nærmere på, så læg endelig en kommentar. Jeg elsker at få udvidet horisonten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar