mandag den 2. oktober 2017

Fantasyfestival, vi ses igen!

 

For første gang

Mine Facebook, Instagram og Twitter konti flød i starten af september over med opslag angående fantasyfestivalen der skulle afholdes i Esbjerg i weekenden 14. og 15. september 2017.
Og jeg tænke, hvorfor ikke? Jeg har ingen planer for søndag alligevel.
Så tidlig søndag morgen satte jeg kursen vestover, for at finde ud af hvad det var de alle skrev om med så flotte ord.

Overvældet!

Jeg ankom cirka et kvarter efter åbningen, og skyndte mig mod riddersalen, hvor jeg vidste at bøgerne var. Jeg blev ikke skuffet! Til gengæld fik jeg vist brugt alle mine lommepenge for resten af året...men der var altså nogle gode tilbud!
Jeg brugte 4,5 timer med at gå fra forlag til forlag, købe bøger og snakke med forfattere. Det lykkedes mig også at få hilsner og tegninger i hovedparten af de bøger jeg købte, så jeg var ovenud tilfreds. Jeg nåede ikke nogle foredrag, eller officielle bogsigneringer (desværre heller ikke Dennis Jürgensen), og det blev kun til 30 minutter i speakers corner, så jeg har en masse til gode til næste år.

Spektrum, Panteon, Nomerne og en bøvsedrage med hemmeligheder

Jeg havde på forhånd udset mig et par bøger, som jeg tænkte at jeg ville kigge efter (ikke nødvendigvis købe...), så dem startede jeg med.
Jeg styrtede mod Tellerup standen, og Spektrum bøgerne. Nummer 3 i serien, Ursiderne, var udkommet dagen før, så den skulle jeg da lige se prisen på. De to første havde jeg læst som e-bøger i ugen op til, og var virkelig suget ind i det tidsrejse univers.
Æv, lidt dyr var den, men jeg MÅTTE købe den - og når man har en i en serie...så er man jo nødt til at have resten også, ellers så ser det forkert ud på reolen. Så 3 Spektrum bøger kom i min taske. Og så var der jo også Panteon serien, hvor nummer 2 også var udkommet lørdag. Der greb jeg også begge bøger, haps, lige ned i tasken.
Fik i forbi farten både hilsner fra Boris og Nanna i bøgerne, tak for det!
Videre rundt kom jeg forbi Jan Kjærs Nomere. Et fantastisk sødt folkefærd, der bærer masker i forskellige farver, alt efter hvilken funktion de har. Der kom endnu 3 bøger i tasken, signeret og med ekstra tegninger af Jan, SÅ flotte!
Tilbage hos Tellerup gik jeg i barndommen, og måtte købe hele Freddy-serien, med Grev Dracula, Eddie, bøvsedragen Nitan, mumien og alle de andre skønne figurer fra Dennis Jürgensen. Dem glæder jeg mig virkelig til at genlæse!
Derudover fik jeg også fat i et par engelske bøger, til at fuldføre et par samlinger, samt Er du okay, Marie af Anika Eibe, tre Roboys bøger af Emil Blichfeldt, Dennis Jürgensens Kvæhl serie og et tons af bogmærker.
Nu har jeg nok læsestof til en måned eller to...

Mange oplevelser

Udover at købe bøger, og slet ikke høre nogen foredrag, så foregik der også en masse andre ting på fantasy festivalen, som jeg var forbi.
Udenfor var der show med folkemusik, hvilket der også var gennem riddersalen fra tid til anden, der var mulighed for at røre en ugle, slås med sværd, lave sin egen tryllestav og kappe - nå ja, de sidste par ting her var nok for børn, men jeg må da tilstå at jeg virkelig overvejede om jeg kunne finde et barn jeg kunne låne, så jeg kunne lave mig en tryllestav selv.
Der var også boder udenfor, her kunne der købes spændende olier, salte, krydderier og mad der duftede helt fantastisk.
Jeg kunne have brugt meget længere tid og mange flere penge, havde jeg haft flere med, på alt det udenfor der ikke omhandlede bøger.
Og så må jeg give et stort cadeau til de folk der rendte omkring, deres klæder var utrolige, virkelig flotte og alt sammen meget tidssvarende til middelalderen - og så så de ud til at have det skideskægt!

Jeg siger tak og på gensyn

Jeg nåede slet ikke alt, og jeg må helt sikkert tilbage næste år. Om ikke andet, så i det mindste for at få fingrene i Spektrum 4 og Panteon 3 - og hele serien af Aiña fablen, som forfatteren Mikkel Wendelboe lovede mig ville udkomme med sidste bind til den tid.
Og der vil helt sikkert være mange andre bøger, som jeg bare MÅ eje. Og så håber jeg da at nå et par foredrag, og måske en fantasy quiz også. Så det er i år ikke kun farvel til fantasyfestivalen, det er helt sikkert På Gensyn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar