mandag den 30. oktober 2017

9. November - Colleen Hoover

Boganmeldelse:
Dansk titel: 9. November
Forfatter: Colleen Hoover
Udgivelses år: 2015
Forlag: Atria
Forlag i DK: LOVEBOOKS
Udgivet på dansk: 2017
Originaltitel: November 9
Sprog: Engelsk
Antal sider: 310
Genre: Ungdomsbøger

Jehjes:
Læst sprog: Engelsk
Læst som: E-bog
Læst dato: Oktober 2017




Resumé

For 2 år siden, på denne dato blev Fallon svært forbrændt da hendes fars hus brændte. I dag spiser hun frokost med ham, for at fortælle ham, at hun flytter fra byen - for at forfølge sin drøm om at blive skuespiller. Hendes far mener ikke, at hun nogensinde vil få succes som skuespiller, med de synlige ar hun har - men ud af det blå træder Benton. Han lader som om han er hendes kæreste, fortæller hende at hun er skøn og forsvarer hende over for faderen. Benton er alt hvad Fallon kunne ønske sig, men som 18-årig er hun ikke klar til at binde sig. Efter at have brugt dagen sammen, beslutter de sig for at mødes 'samme dag, næste år' og de næste 5 år fremefter. Men kan venskab bibeholdes når man kun mødes een gang om året - og kan kærlighed blomstre når nogen gemmer på en stor hemmelighed?

Samme dag næste år

November 9 handler om Benton og Fallon der aftaler at mødes hvert år, de næste 5 år, på den samme dag. De har ikke hinandens numre, e-mail adresser og har blokeret hinanden på de sociale medier - så det vil sige, ingen kontakt mellem dem i løbet af årene, udover den ene dag.
Den ene dag er en mærkedag for dem begge, men på hver deres måde, noget som dog først bliver forklaret i slutningen af bogen. Så man sidder med forventningens glæde meget længe, for at få en forklaring - og samtidig med at man håber, at det bliver en lykkelig slutning.

At kunne holde sig fra at kontakte hinanden, i løbet af et helt år, når man har den tiltrækning til hinanden, som Benton og Fallon har, det er for mig helt utroligt. Hvordan de på en måde både tiltrækkes og frastødes af hinanden, og det til stadighed lykkes for dem at mødes hvert år den 9. november, selvom det kræver meget af dem begge.

"You'll never be able to find yourself
if you're lost in someone else
- Fallon

Noget man beslutter som 18-årig, kan godt ændre sig, efterhånden som man bliver ældre. Man bliver mere moden, og ser tingene på en anden måde. Og det sker også for Fallon og Benton (jeg elsker deres navne!). Men de kæmper også med hver deres indre dæmoner - ting som man som teenagere ikke burde bruge krudt på, men grundet deres fortid, er en væsentlig del af dem. Man skal finde sig selv, før man kan give sig hen til en anden...

Jeg er helt blæst væk

Selve historien har virkelig blæst benene væk under mig - og da jeg først begyndte, så kunne jeg ikke lægge den væk og læste den i løbet af en enkelt dag. Jeg syntes, at deres historie er helt unik - selvom der findes andre bøger, om folk der kun mødes en enkelt dag om året, så er baggrundshistorien for Fallon og Benton det der gør deres samspil til noget særligt.
Jeg vil ikke kalde bogen for virkelighedstro, for jeg tror ikke at dette vil kunne ske i vores digitale verden, at man vil kunne holde sig fra hinanden så længe. Men håbet lever - og det lever sammen med dem.

Jeg har læst bogen på engelsk - jeg er ikke så god til at vente på de danske oversættelser, og synes nogle gange, at der mangler mange nuancer når en bog oprindeligt er på engelsk. Men jeg må sige, at denne bog, virkelig får en til at tænke over livet.
Der er mange referencer til poeten Dylan Thomas, som utroligt nok døde den 9. november, og ellers generelt til kærlighedsbøger. Benton er forfatter, eller i hvert fald på vej til at blive det - og der er referencer til hvordan kærlighed i romantiske bøger opstår og udvikler sig.
Når jeg læser det, sidder jeg og tænker på hvor meget de dog har ret - at kærlighed i bøger altid er så 'let'. Når hovedpersonerne mødes første gang, så VED de bare at 'meant for each other' - at de skal være sammen for evigt. Hvor tit sker det lige i det virkelig liv?
Her opstår kærlighed sjældent ved første blik, snarere gennem venskab. Denne bog er en god blanding af disse ting. Hvordan kærlighed ved første blik kan ske, men at man ikke vil acceptere det, og derefter langsomt, gennem venskab, bliver følelserne mere tydelige.

Tåreperser...

Jeg giver bogen 5 ud af 5 stjerner. Det er en kærlighedsroman, med alt hvad der tilhører af jalousi, venskab, kys der får 12 ud af en skala på 10 samt et ungt par der går så grueligt meget igennem, før de finder ud af hvordan de skal leve deres liv.
Slutningen gør, at man sidder med fugtige øjne, og krydsede fingre og håber alt hvad hjertet kan bære. En absolut feel-good bog.

🌟🌟🌟🌟🌟

Ingen kommentarer:

Send en kommentar